Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Pierwsze motocykle były parowe (1867-1869)

2017-03-02 Pierwsze motocykle były parowe (1867-1869)

Niecałe 20 lat przed motocyklem z silnikiem spalinowym jeździły już motocykle napędzane parą.

W wielu opracowaniach jako pierwszy motocykl na świecie wymienia się Reitwagen, który zbudował w 1885 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach. Jednakże był to pierwszy motocykl napędzany silnikiem spalinowym. Przed nim były motocykle napędzane silnikiem parowym.


Parowy motocykl Ropera

Pierwsze motocykle (napędzane parą) zbudowało 3 konstruktorów:

  • Sylvester Roper z USA,
  • Pierre Michaux i Louis-Guillaume Perreaux z Francji.
Był to rok 1867, 1868 lub 1869 - tutaj historycy się różnią.

Zatem to ci konstruktorzy mają pierwszeństwo przed Niemcami - Daimlerem i Maybachem (1885):
Rok Napęd Nazwa Konstruktor
1867-1869 para Roper Sylvester Roper (USA)
1867-1869 para Michaux-Perreaux Pierre Michaux, Louis-Guillaume Perreaux (Francja)
1885 benzyna Reitwagen Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach (Niemcy)

Motocykl Amerykanina Ropera miał drewnianą ramę wzmacnianą stalą. Na niej zamontowany został silnik parowy. Między drewnianymi kołami o średnicy 86 cm zawieszony został kocioł z paleniskiem z dwoma cylindrami. W górę odstawał komin. Przeniesienie napędu z maszyny parowej następowało bezpośrednio na tylne koło przez tłok silnika parowego. Siedzenie było jednocześnie zbiornikiem na wodę. Ręczna pompa podawała wodę z tego zbiornika do kotła.


Obecnie motocykl Ropera znajduje się w prywatnych rękach.

Motocykl Francuzów miał stalową ramą. Na niej zamonotowany został silnik parowy z ogrzewanym przez spirytus kotłem o pojemności 31 cm2.


Francuski Michaux-Perreaux (grafika: ROGERIOMACHADO, Wikipedia (CC))

Moc była przenoszona na tylne koło poprzez sznurowy pasek napędowy. Koło przednie miało jeszcze pedały do napędu nogami. Moc silnika parowego wynosiła 1-2 KM. Sam silnik parowy stanowił aż 61 kg z 88 kg masy całkowitej pojazdu. Prędkość maksymalna motocykla wynosiła 15 km/h.

Zachowany orginał znajduje się dziś we Francji, w muzeum w Sceaux.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: