Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Niewidzialny dla radarów myśliwiec Messerschmitta (1981-1987)

2016-09-24 Niewidzialny dla radarów myśliwiec Messerschmitta (1981-1987)

Latał z pilotem w... tunelu aerodynamicznym. W przypadku wojny z Układem Warszawskim być może latałby nad PRL-em mniej widoczny dla radaru niż amerykański F-117.


Tajny niemiecki kanciasty projekt myśliwica stealth prowadzony był w latach 80. XX wieku, zatem u końca Zimnej Wojny (grafika: Gerhard Neumann Museum)

Lampyridae czyli Świetlik

Celem prowadzonego tajnego programu MBB Lampyridae (z łaciny: świetlik) było opracowanie własnego, niemieckiego niewidocznego na radarze odrzutowego myśliwca. Osiągać miał prędkość ponaddzwiękową. Od 1981 do 1987 roku prace nad tą konstrukcją prowadziło niemieckie konsorcium lotnicze Messerschmitt-Bölkow-Blohm.


(grafika: Gerhard Neumann Museum)

Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) było to niemieckie konsorcium lotnicze powstałe w latach 60. XX wieku poprzez włączenie do zakładów Messerschmitta mniejszych producentów: Bölkow i lotniczej gałęzi Blohm + Voss. Właścicielami większości firmy była rodzina Blohm, Willy Messerschmitt, konstruktor sławnych myśliwców Bf 109 i Bf 110 oraz aktywny podczas II wś inżynier Ludwig Bölkow.

Prace

W wyniku prac opracowano:

  • liczne modele badawcze do tunelu aerodynamicznego,
  • dwa modele przyszłego samolotu w skali 3:4 i 2:7,
  • makietę 1:1 samolotu do badań z radarem.


MBB Lampyridae w skali 3/4 do lotów w tunelu aerodynamicznym (grafika: hitechweb-genezis)

W 1987 roku pilot-oblatywacz wsiadł do modelu samolotu w skali 3:4 (długość: 12 m, rozpiętość: 6 m) i "latał" nim w ogromnym kanale aerodynamicznym o przekroju 9,5 x 9,5 m i przy prędkości strumienia powietrza 220 km/h. Kilkanaście lotów wykazało dobrą zdolność lotniczą przyjętych rozwiązań.


Zdecydowano się na skalę 3:4 tak, aby zmieścić się do i tak ogromnego tunelu aerodynamicznego (grafika: hitechweb-genezis)

Podobnie jak w kanciastym amerykańskim F-117, Niemcy także wykorzystwali właściwość płaskich powierzchni do odbijania fal radiowych. Także unikali prostych kątów oraz zaokrągleń. Co ciekawe, okazało się na pełnowymiarowej makiecie, że właściwości stealth konstrukcji niemieckiej były lepsze od amerykańskiego Lockheed F-117 Nighthawk.


Świetlik miał o połowę mniej płaskich powierzchni niż F-117 (grafika: Wikipedia (CC))

W tym samym 1987 roku Niemcy pokazali projekt amerykańskim oficerom. Być może był to największy błąd Niemców. Nieoficjalnie bowiem USA, mające stale bazy wojskowe w Niemczech od czasów zakończenia II wś, miał naciskać na niemiecki rząd, aby ten zakończył ambitny projekt w większości prywatnej firmy. Tak się stało.


Pełnowymiarowa makieta do badań z radarem (grafika: hitechweb-genezis)

W lutym 1995 roku częściowo odtajniono projekt. W sumie na prace Niemcy wydali niemal 9 mln niemieckich marek.


Rzuty docelowej konstrukcji (grafika: hitechweb-genezis)

Model samolotu w skali 3:4 znajduje się dziś w Gerhard Neumann Museum w Niederalteich w Bawarii.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: