Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Niemiecki lotniskowiec Graf Zeppelin (1938-1947)

2015-05-08 Niemiecki lotniskowiec Graf Zeppelin (1938-1947)

Losy ćwierćkilometrowego niemieckiego lotniskowca Graf Zeppelin z czasów 2 wojny światowej związane są z historią Szczecina, Świnoujścia i Gdyni.


"Graf Zeppelin" według księgi identyfikacyjnej amerykańskiej marynarki wojennej US Navy

Prace projektowe nad lotniskowcami Niemcy rozpoczęły na wiosnę 1934 roku, czyli już rok po przejęciu władzy przez Hitlera. Zaplanowano 2 lotniskowce:

  • "Graf Zeppelin" (Flugzeugträger A) - nazwa ku czci twórcy niemieckich sterowców Ferdinanda von Zeppelina
  • "Peter Strasser" (Flugzeugträger B) - nazwa ku czci twórcy niemieckiego lotnictwa morskiego


Budowa kadłuba "Graf Zeppelina" we wrześniu 1938 roku (grafika: Bundesarchiv)

Prace nad pierwszym z nich trwały od końca 1936 roku. Budowany był w stoczni Deutsche Werke w Kilonii. Wodowanie kadłuba odbyło się 8 grudnia 1938 roku. Uczestniczył w nich sam Adolf Hitler i Hermann Göring.


Wodowanie lotniskowca "Graf Zeppelin" (grafika: Bundesarchiv)

Dane techniczne lotniskowca "Graf Zeppelin":

  • długość: 262,5 m
  • szerokość: 36,2 m
  • zanurzenie: 7,35/8,50 m
  • tonaż: 33 550 t
  • prędkość maksymalna: 33,8 wezłów
  • załoga: 1 720 osób z czego 342 personelu lotniczego
  • napęd: turbiny o mocy 200 tys. KM
  • planowane samoloty pokładowe:
    • 20 samolotów dwupłatowych torpedowych i rozpoznawczych Fieseler Fi 167
    • 13 bombowców nurkujących Junkers Ju 87D
    • 10 samolotów myśliwskich Messerschmitt Bf 109T


Wyposażenia lotniskowca w styczniu 1940 (grafika: Bundesarchiv)

Dalsze prace na wyposażaniem kadłuba trwały do wiosny 1940. Wtedy to zostały one nagle przerwane na rozkaz Hitlera, mimo znacznego zaawansowania prac.


Styczeń 1940 (grafika: Bundesarchiv)

Wznowiono je ponownie w 1941 roku - kadłub przeholowano do Gdyni (wówczas nazwanej Gotenhafen), a później z powrotem do Kilonii.


"Graf Zeppelin" latem 1940 roku (grafika: Bundesarchiv)

W 1943 roku wraz z pogarszająca się sytuacją na froncie wschodnim budowę znów wstrzymano. Ukończony w ponad 90% lotniskowiec "Graf Zeppelin" został przeznaczony do budowy zapory portowej i odholowany do Szczecina.


"Graf Zeppelin" w Szczecinie (grafika: Bundesarchiv)

W dniu 24 kwietnia 1945 został przejęty w Czerwoną Armię i w 1946 roku przeholowany do Świnoujścia. W 1947 roku wyruszył on holowany do Leningradu do którego nigdy nie dotarł. Zatonął 17 sierpnia 1947 podczas holu na Morzu Bałtyckim. Prawdopodobnie był on okrętem-celem.

Wrak okrętu został odkryty 12 lipca 2006 przez polską firmę poszukiwawczą Petrobaltic, która zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej. Spoczywa na głębokości 80 m w odległości 55 km na północ od Władysławowa.


Film z nurkowania do wraka lotniskowca

Jeszcze w listopadzie okręt hydrograficzny ORP "Arctowski" przeprowadził podwodne badania zatopionego okrętu potwierdzając, że jest to niemiecki lotniskowiec "Graf Zeppelin".

Oprócz zbudowania 4 lotniskowców klasy "Graf Zeppelin" w niemieckich planach były także pomocnicze lotniskowce przebudowane miały być także ciężki krążownik Seydlitz, zdobyty i znajdujący się w budowie francuski krążownik De Grasse, statki pasażerskie Europa, Potsdam i Gneisenau.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: