Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Most w Konstantynopolu wg. Leonarda da Vinci (1503)

2019-10-15 Most w Konstantynopolu wg. Leonarda da Vinci (1503)

Ogromy łukowy most nad Bosforem w Konstantynopolu projektu Leonarda da Vinci miał mieć tylko jedno przęsło przy długości około 300 metrów.

W 1502 roku sułtan Bajazyd II, stojący na czele Imperium Osmańskiego, rozesłał zaproszenie do wykonania projektu mostu łączącego Konstantynopol z sąsiednim miastem Galata. Miał do być w swoim czasie najdłuższy most na świecie.


Sułtan Bajazyd II

Do rywalizacji przystąpił także Leonardo da Vinci, znany już wówczas artysta, wynalazca i konstruktor. Opracował on swój projekt mostu, który opisał w liście do sułtana i naszkicował jako mały rysunek we własnym notatniku. Zaproponowany przez Leonardo most miał mieć długość 280-350 m (rozbieżności wynikają z odmiennego w czasach Leonardo systemu metrycznego). Byłby około 10 razy dłuższy niż typowe mosty tamtych czasów.


Projekt Leoanarda przedstawia most jako łukową, opływową konstrukcję z podporami w kształcie ptasiego ogona

Pół tysiąclecia lat później tenże projekt zaintrygował naukowców z MIT, jednej z czołowych amerykańskich uczelni technicznych. Chcieli oni sprawdzić jak przemyślana była koncepcja Leonarda i czy naprawdę taki most miał szansę powstania oraz stania. Problemem tym zajęła się Karly Bast, absolwentka MIT, wraz z profesorem architektury i inżynierii Johnem Ochsendorfem oraz studentką Michelle Xie.


Karly Bast z wydrukowanym w 3D modelem mostu Leonarda (grafika: MIT)

Przeanalizowali oni dostępne dokumenty, dostępne wówczas materiały oraz metody budowlane oraz warunki geologiczne na proponowanym terenie - na wąskiej zatoce Bosforu zwanej Złotym Rogiem.


Złoty Róg ze współczesnym mostami (grafika: Wikipedia (CC))

W czasach Leonarda większość podpór mostów murowanych wykonywano w formie konwencjonalnych łuków półkolistych, które wymagałyby 10 lub więcej filarów wzdłuż przęsła w celu wsparcia tak długiego mostu. Koncepcja mostu Leonarda była zupełnie inna - szerokie przęsło tworzące jeden ogromny łuk. Spłaszczony łuk byłby na tyle wysoki, że pod nim mogłaby przepłynąć łodzie żaglowe z postawionym masztem.

Leonardo przewidział także w niezwykły sposób stabilizacji przęsła przed ruchami bocznymi, co w ciągu wieków doprowadziło do zawalenia wielu mostów. Zaproponował po obu stronach rozchodzące się na zewnątrz podpory.

Choć Leonardo nie wskazał materiału budowy zespół doszedł do wniosku, że most mógł być wykonany tylko z kamienia, ponieważ drewno lub cegła nie mogły przenosić obciążeń o tak dużej rozpiętości. I doszli do wniosku, że tak jak w przypadku klasycznych mostów murowanych, takich jak te zbudowane przez Rzymian, most stać miał samoistnie pod wpływem siły grawitacji, bez żadnych elementów łącznych czy zaprawy, które utrzymywałyby kamień razem.

Zespół badaczy zbudował model mostu 3D w skali 1:500, aby to udowodnić jego stabilność. Wymagało to wymyślenia, jak "pociąć" most na pojedyncze bloki, które można było zmontować w ostateczną konstrukcję. Podczas gdy pełnowymiarowy most składałby się z tysięcy bloków kamiennych, dla modelu zdecydowano się na projekt 126 bloków. Bloki zostały wykonane następnie na drukarce 3D.


Cała konstrukcja trzyma się się dzięki sile grawitacji. Podobnie jak w przypadku konstrukcji mostu murowanego, w trakcie montażu boki kamienna kamienie byłyby podparte konstrukcją rusztowania. Dopiero po ułożeniu bloków można było usunąć rusztowanie.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: