Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Breguet Deux-Ponts - powojenny pasażerski samolot dwupokładowy (1944-1971)

2015-11-07 Breguet Deux-Ponts - powojenny pasażerski samolot dwupokładowy (1944-1971)

Znana obecnie z największego samolotu pasażerskiego Airbus A380 koncepcja dwóch pokładów pasażerskich nie jest niczym nowym w lotnictwie.

Już wcześniej latały takie samoloty pasażerskie. Był nim używany był przez Francuzów i Anglików powojenny pękaty Breguet Deux-Ponts (Deux-Ponts to po francusku Dwupokadowiec).


Breguet Deux-Ponts w barwach Air France na lotnisku Berlin Tempelhof (grafika: Ralf Manteufel, GFDL 1.2)

Francuski producent samolotów Breguet prace na dwupokładowym samolotem pasażerskim rozpoczął jeszcze przed końcem II wojny światowej. Samolot projektowany był od 1944 roku i miał być pierwszym samolotem konstrukcji francuskiej, który wzbić się miał w powietrze po zakończeniu wojny. Pierwszy lot samolotu odbył się w Villacoublay, 15 lutego 1949 roku.


Przekrój

Francuzi zamówili 12 tych samolotów. 6 z nich używanych było przez francuskie linie lotnicze Air France, 6 przez francuskie ministerstwo transportu.

Latające w liniach Air France samoloty mogły zabrać na swój pokład 107 pasażerów:

  • 59 pasażerów na górnym pokładzie,
  • 48 pasażerów na pokładzie dolnym.
W najciaśniejszej konfiguracji fotelu samolot mógł zabrać jednakże nawet 135 pasażerów.

Dane techniczne:

  • załoga: 3-5
  • pasażerowie: 107-135
  • rozpiętość: 43 m
  • wysokość: 9,5 m
  • długość: 28,9 m
  • waga: 32,5 t
  • maksymalna waga startowa: 50 t
  • prędkość maksymalna: 390 km/h
  • prędkość podróżna: 336 km/h
  • zasięg: 2 290 km/h

Samoloty Breguet Deux-Ponts latały głównie na trasach z Paryża - najczęściej w obszarze Morza Śródziemnego, trasach krajowych we Francji (Ljon, Marsylia i Nicea), czasem także na trasie do Londynu.


Samolot napędzany był przez 4 tłokowe silniki Pratt & Whitney R-2800-CA18, każdy o mocy 2 400 KM (grafika: Ralf Manteufel, GFDL 1.2)

Bardzo krótko korzystały z niego brytyjskie linie lotnicze Silver City Airways na trasie Berlin - Hamburg.

Mimo sprzedażowego tourne samolotu w obu Amerykach samolot ten nie znalazł więcej użytkowników. Zaczynała się bowiem era odrzutowa - samolotów szybszych, większych i wygodniejszych. Pasażerskie Breguet Deux-Ponts zostały przebudowane do wersji transportowej i latały do 1971 roku.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: